FYSIOTHERAPIE BIJ KINDEREN

Ouder dan 9 jaar

Een normale ontwikkeling van een kind is niet altijd vanzelfsprekend. Soms treden, om uiteenlopende redenen, een achterstand in de bewegingsontwikkeling of bewegingsvaardigheden op, waardoor extra hulp en ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld kinderfysiotherapie nodig is. Ook kunnen kinderen al op jonge leeftijd te maken krijgen met blessures. Blessures, meestal ten gevolge van orthopedische- of sport gerelateerde klachten.

Osgood Schlatter

Osgood Schlatter, een ontsteking van de aanhechting van de kniepees op het scheenbeen ter hoogte van de groeischijf, is een veel voorkomende aandoening bij kinderen, met name jongens. We zien Osgood Schlatter over het algemeen bij kinderen vanaf 9 jaar, die een hoge sprongbelasting kennen door bijvoorbeeld het uitoefenen van sporten waarbij regelmatig wordt gesprint, hardloop- en/ of springsporten. Een pijnlijke plek, vaak gepaard gaand met zwelling vlak onder de knie en het scheenbeen zijn klachten die passen bij het beeld dat we kennen van Osgood Schlatter. Vaak verdwijnen de klachten na aanpassing van de belasting en ‘er overheen groeien’ vanzelf, in andere gevallen biedt ondersteuning van en training bij de fysiotherapeut uitkomst.

Sinding-Larsen-Johansson

Een aandoening die lijkt op Osgood Schlatter, maar met een andere locatie van de pijn namelijk onder aan de knieschijf, noemen we het syndroom van Sinding-Larsen-Johansson. De aandoening kan optreden in éen of beide knieën en de klachten verergeren vaak bij traplopen, knielen, hurken, springen en sporten. Vaak verdwijnen de klachten na aanpassing van de belasting en ‘er overheen groeien’ vanzelf, in andere gevallen biedt ook hier ondersteuning van en training bij de fysiotherapeut uitkomst.

Enkelbanden

Bij het regelmatig ‘verzwikken’ van de enkel, het naar binnen of naar buiten klappen van de voet ten opzichte van het gewricht, kunnen instabiliteit en overbelasting ontstaan, iets wat we bij kinderen vrij veel zien. Enkelbanden kunnen worden verrekt of zelfs scheuren. Enkelbandletsel kenmerkt zich door het vaak acute karakter van de klachten, stekende pijn en zwelling met soms verkleuring van de enkel. De behandeling van een instabiele, overbelaste enkel bestaat onder andere uit oefentherapie om de actieve stabiliteit van de enkel te trainen en eventueel kan de enkel tijdelijk getapet worden om het herstel van het gewrichtskapsel/ enkelbanden te versnellen/ verbeteren.

Morbus Sever

Morbus Sever, een aandoening waarbij de groeischijf achter op het hielbeen geïrriteerd raakt, zien we het meest tijdens de groeifase van het kind en vaker bij jongens dan bij meisjes. Het hielbeen groeit, tijdens de groeifase, uit in verschillende richtingen waarbij de buitenste laag van het hielbeen geïrriteerd kan raken bij belasting. De symptomen lijken op achillespeesklachten waar de aandoening niet mee mag worden verward. Vaak verdwijnen de klachten na aanpassing van de belasting en ‘er overheen groeien’ vanzelf, in andere gevallen biedt ook hier ondersteuning van en training bij de fysiotherapeut uitkomst.